Bara för jag älskar snödroppar

I lördags, två dagar sedan, såg jag den. I flera veckor har jag kontrollerat stället. Jag visste ju att den skulle titta upp just där. Det har den gjort så länge jag har bott här i trakten.
I lördags hände det igen!
Oj, så glad man kan bli över en frusen liten snödroppe!

I Skåne, där jag växte upp i ett litet idylliskt villasamhälle, såg jag snödroppar redan i januari. De tittade upp från det tunna snötäcket på morgonen och på kvällen när det kylde på krympte de ihop till ingenting. För att liksom återuppstå igen nästa morgon.
Jag minns det så väl, var väl knappt mer än fem år, hur jag stod länge, länge och tittade på min lilla snödroppe hemma i trädgården.
Man är väl inte riktigt klok!

Ända sedan barndomen har jag tecknat snödroppar på längden och tvären. Senast var det för någon månad sedan, medan snön vräkte ner utanför fönstret. Det är bara en obetydlig akvarell. Den finns på hemsidan: junerydgren.se.
Bara för jag älskar snödroppar.

"Min" första snödroppe, lördagen den 23 februari 2019. Visst är den söt! 


Popular posts

Novemberglöd i växthuset

Rosor i november

Wonderful magnolia in bloom