Gravenstein ger den bästa äppelmusten

TILLBAKA TILL HEMSIDAN

Gravenstein äpple. Klicka på bilden för förstoring.
Foto: June Rydgren ©2018


Nu ligger mina vackra och underbart goda Gravenstein äpplen på kö borta på musteriet och vi får vänta ännu några dagar på leverans. Jag har aldrig förr gjort must, så det blir en spännande upplevelse. Även en del av våra härliga James Grieves äpplen ska få bli must.

Vi har två äppelträd, Gravenstein och James Grieve. Båda fanns i min barndoms fruktträdgård i Helsingborg och jag älskade dem båda. Men Gravenstein var ändå nummer ett med sin friskt söta smak. När jag som vuxen fick en egen trädgård, som tyvärr saknade äppelträd, var det första vi gjorde att skaffa dessa två sorter som nu pryder vår fina täppa på Södertörn.

Några äpplen hänger ännu kvar på träden. Jag hoppas få tid att måla dem innan frosten kommer. Några fler äppelpajer ska jag också försöka få till innan oktobers slut.

Skåning som jag är av födsel och ohejdad vana, och äppelälskare, så åker jag förstås gärna till Kivik och tittar på odlingarna när jag får tillfälle.

I Kivik plockas Gravenstein äpplena i brytningstiden mellan sensommar och höst, så kanske är vi något sent ute för att få den allra bästa kvaliten på musten.
Vi får se och smaka.





Popular posts

Novemberglöd i växthuset

Rosor i november

Wonderful magnolia in bloom