En oförglömlig nyårsresa i forna öst


En oförglömlig seglats på den mäktiga Donau till:
  • Belgrad i Serbien
  • Pecs och Budapest i Ungern
  • Bratislva i Slovakien
och slutligen den underbara nyårskonserten och sight seeing i vackra, vackra, vackra Wien i Österrike. Är Wien månne Europas vackraste huvudstad? Jag säger inte emot.

Resan i forna öst var oförglömlig på många sätt. Bland annat för hur olika långt man kommit när det gäller uppbyggnaden av det som kommunismen raserat. Och det är mycket det! Ja. så mycket att jag ofta ville gråta åt eländet.
Budapest är emellertid en väldigt vacker stad som nu har renoverats pietetsfullt. Jag återkommer gärna dit. 
Serbien som inte är med i EU har mycket ännu att göra. Bara pengarna fattas. Vad som särskilt gjorde mig sorgsen under promenaderna i Belgrad var alla otroligt vackra byggnader som befann sig i stort förfall. Tänk om man bara kunde tvätta de smutsiga fasaderna, så som skett i Budapest. Då skulle strax Belgrad lysa med samma strålglans som Budapest.
Även Bratislava är en mycket vacker stad, egentligen, för den som orkar och har fantasi nog att se bort från all smuts och förstörelse.

Annat som jag inte ska glömma var de makalöst duktiga guiderna, som utbildats i svenska språket vid universitet i hemlandet, enkom för att de tycker att svenskan är ett vackert språk, men utan annan som helst släktskap med Sverige.
Dessa härliga guider var inte bara skickliga i svenska. Vad som än mer imponerade och förvånade mig, var deras totalt ocensurerade sätt att beskriva sina egna känslor för allt hemskt som skett och den hårda kampen mot förtryckande kommunism och konfiskering av enskild egendom. 

Jag önskar att media förstod att bättre (över huvud taget!) skildra det tunga och svåra arbete som nu pågår i forna öst. Det är nämligen oerhört viktigt att komma ihåg allt det hemska som dessa människor utsattes för i kommunismens namn och att få följa den kamp för ett värdigt liv som nu sker i dessa länder.


Popular posts

Novemberglöd i växthuset

Rosor i november

Wonderful magnolia in bloom